Co to jest endodoncja?

Leczenie kanałowe jest niezbędne w momencie, kiedy dochodzi do zapalenia miazgi. Przyczyny takiego stanu mogą być różnorakie – głębokie ubytki próchnicowe, duże wypełnienia, wielokrotne leczenie czy urazy zębów. Konieczna jest wtedy endodoncja.

Endodoncja polega na:

• usunięciu zakażonej bakteriami miazgi,
  • zdrapaniu resztek bakterii z zainfekowanych ścian kanałów korzeniowych poprzez ich mechaniczne poszerzenie,
  • silnej dezynfekcji kanałów zarówno w trakcie ich poszerzania jak i po tej czynności za pomocą podchlorynu sodu lub ozonu,
  • opracowaniu kanałów do kształtu umożliwiającego ich wypełnienie,
  • szczelne wypełnienie kanałów gutaperką tak aby pozostałe w śladowych ilościach bakterie nie wędrowały poza otwór wierzchołkowy korzenia i nie infekowały kości wokół zęba,

Po zakończeniu leczenia endodontycznego kolejną kwestią pozostaje odbudowa części koronowej zęba. Ze względu na rozległe zniszczenie twardych tkanek zaawansowanym procesem próchnicowym, bądź obecnością poprzedniego dużego wypełnienia optymalnym rozwiązaniem jest osadzenie korony porcelanowej. Korona działa jak obejma i zapobiega przypadkowemu pęknięciu zęba i w konsekwencji konieczności jego usunięcia.

Endodoncja. Dlaczego warto leczyć kanałowo zęby w naszej klinice?

Ponieważ doświadczenie i skuteczność są naszym atutem.
Jako jedni z pierwszych lekarzy na Pomorzu (w 2004 roku) zaczęliśmy rutynowo używać mikroskopu operacyjnego i rotacyjnych narzędzi niklowo-tytanowych.

Gabinet endodontyczny wyposażony jest w nowoczesny sprzęt: mikroskop zabiegowy niemieckiej firmy Kaps, elektroniczne andometry do pomiaru długości kanałów, mikromotory endodontyczne – japoński Triauto zx oraz niemiecki Golden VDW, ultradżwiękowe systemy do usuwania złamanych narzędzi i leczenia endodontycznego, systemy do wypełniania kanałów gorącą gutaperką – System B firmy Analytic USA i Obtura – Spartan USA, system obrazowania cyfrowego Gendex.

Wykorzystanie nowoczesnych procedur endodontycznych oraz wysokiej jakości sprzętu pozwala zachować, po leczeniu kanałowym, wiele zębów dotychczas kwalifikowanych do usunięcia. Według badań, blisko 95% zębów może być skutecznie wyleczonych endodontycznie, jeśli nie doszło do powstania zmian zapalnych w kości wokół korzeni. Jeśli istnieją zmiany zapalne to skuteczność jest niższa i wynosi blisko 80%. W trudnych sytuacjach, alternatywą pozostaje zabieg resekcji polegający na mikrochirurgicznym usunięciu stanu zapalnego z okolicy wierzchołka.

zdjęcie rentegnowskie przed zabiegiem

Zdjęcie rentgenowskie przed zabiegiem